Het effect van uitstekend klantcontact

Een uitstekende afhandeling van een klantvraag of een commercieel gesprek is een direct resultaat van de prestaties van de klantendienstmedewerker. De impact van een goed klantcontact reikt echter verder dan directe voordelen en vindt ook zijn weerslag in heel wat andere onderdelen en departementen binnen de bedrijfsvoering.

Customer Insights

Eén van de belangrijkste zaken hierbij is dat de klantendienst een bron van informatie is die ook kan gebruikt worden voor andere departementen zoals: marketing, R&D, management,… Een beter begrip van de eindklant kan immers zorgen voor nieuwe inzichten in de strategie of aanpak. De klant staat tenslotte centraal. Werk je samen met ContactExpert? Dan bieden wij je graag uitgebreide rapportages die je kan aanwenden ter verbetering van je huidige processen.

Brand Association

De klantendienst speelt ook een belangrijke rol in de algemene associaties van je merk. Deze merkassociaties worden eerder afgestemd op de manier hoe jouw organisatie handelt bij vragen of problemen dan op de effectieve reclameboodschap. De customer service medewerker is immers de stem van je merk voor jouw eindklant.

Commercial Advantages

Commerciële voordelen ontstaan niet enkel door een goede outbound of marketingcampagne. Ze kunnen ook ontstaan door een positieve afhandeling van een klantvraag. Doet men dit openbaar dan zien bovendien ook andere potentiële klanten hoe jouw merk handelt en worden ze mogelijks overtuigd om voor je merk te kiezen.

Gebruik de data van je customer service om de klantverwachtingen beter te indexeren, stuur de merkassociaties op basis van de interactie en bekom meer professionele opportuniteiten. Belangrijk bij dit alles is de gesprekskwaliteit. Net zo sterk als een uitstekend klantcontact waardevolle voordelen biedt kan een minder goed klantcontact immers ook heel wat nare gevolgen met zich meebrengen.